Hvad er incitamentsrejser? (4 eksempler på incitaments-rejseprogrammer)
I denne artikel vil du lære alt, hvad du behøver at vide om incitamentsrejser og hvordan de kan hjælpe dig med at nå dine mål for forretningen.
Gratis rejser til dine medarbejdere - hvad går det ud på? Er incitamentsrejser ikke bare overflødige budgetter, brugt af gigantiske virksomheder med flere penge end fornuft?
Nej.
Selvom incitamentsrejser kan være dyre og tidskrævende at gennemføre, er de stadig en af de mest effektive måder at motivere medarbejdere, belønne ønsket adfærd og øge præstationen på.
Hvad er incitamentsrejser?
Incitamentsrejser motiverer eller incitamenterer en gruppe mennesker ved at belønne toppræstationer med en firmarejse hvor alt er betalt. Virksomheder kan beslutte at tilbyde rejsefordelen til individuelle medarbejdere, teams, hele virksomheden, partnere eller VIP-kunder.
Du kan bruge incitamentsprogrammer til at opnå dine forretningsmål så som at øge jeres salgstal, forbedre kvaliteten af jeres kundeservice, eller pleje relationer med storkunder eller loyale kunder. Dette gøres ved at sætte klare og opnåelige mål, som din målgruppe vil stræbe efter at nå for at vinde en plads på rejsen.
Fire eksempler på rejserelaterede incitamentsprogrammer
Incitamentsrejseprogrammer kan bruges til at opnå en række ønskede resultater, fra forbedret medarbejderengagement til øget indkøbsordrer fra dine kunder. Lad os tage et nærmere kig på fire mulige anvendelser af incitamentsrejseprogrammer.
1. Medarbejdermotivation
En af de bedste måder at overvinde organisatoriske udfordringer som lav produktivitet, medarbejderomsætning og dårlig kundeservice er ved at udvikle rejseincitamenter for medarbejdere. At motivere dine medarbejdere med attraktive rejsebelønninger er en effektiv strategi til at øge medarbejderengagement, ændre adfærd, fremme teamwork, opbygge moral og indlejre nye virksomhedsværdier.
Et incitamentsrejseprogram er designet til at samle dit team og inspirere gruppesamspil gennem en rejseplan med teambuilding-øvelser og oplevelsesaktiviteter. Dette er ikke en gratis ferie, men snarere et målrettet teambuilding-retreat med klare ønskede resultater.
Eksempel: Din tech-startup er vokset hurtigt og du har nu et stort team af medarbejdere. Daglige opgaver kører glat, men dit team er ikke motiveret og virksomhedskulturen er stagneret.
Derfor kontakter du en firmarejsearrangør for at hjælpe dig med at organisere en fem-dages teambuilding-rejse til Toscana fyldt med unikke team-aktiviteter. Rejseplanen er specifikt designet til at styrke relationer og forbedre kommunikationen i teamet.
2. Belønninger og anerkendelse
Incitamentsrejser kan bruges til at eksemplificere ønskværdig adfærd og belønne toppræstationer. Handlinger som at bringe store kunder ind, fremme virksomhedsværdier og gøre en ekstra indsats bør belønnes ved at tilbyde incitamentspræmier.
Fordi disse rejser tilbydes som en belønning eller anerkendelse for eksemplarisk adfærd, fokuserer rejseplanen mere på fornøjelse og fysiske aktiviteter frem for arbejde på rejsen. Når alt kommer til alt, er ideen at motivere andre medarbejdere til at præstere bedre.
Eksempel: Du driver en succesrig restaurantkæde og du vil generere flere positive online anmeldelser. I begyndelsen af året annoncerede du, at hvis teamet kunne lykkes at indsamle 50 femstjernede anmeldelser, ville de vinde en rejse til Malaga i Spanien.
Rejsen lød fantastisk, med fysiske aktiviteter på vandet og i bjergene, lækker mad og en luksusvilla. Begejstringen for rejsen begyndte at bygge op og snart nok begyndte de femstjernede anmeldelser at rulle ind. Ved årets slutning blev teamet belønnet med en firmarejse med alt betalt til Solkysten.
3. Salgsincitamenter
Salgsincitamentrejser fungerer på en lignende måde som belønninger og anerkendelse, men i dette tilfælde er de rettet mod mere kvantificerbare virksomhedsmål som øget salg og indtjening.
Før du planlægger incitamentsrejsen, skal du først fastlægge kravene for deltagelse. For at drive bedre salgstal, bør du sætte mål lidt højere end hvad dine medarbejdere typisk ville opnå.
Disse incitamentsrejseprogrammer er designet til at være en belønning, så dagsordenen bør især bestå af fornøjelige aktiviteter, herunder afslappende middage, unikke oplevelser, aftenunderholdning og fritid til at udforske destinationen.
Eksempel: Du ejer en trading-virksomhed med et team af tradere ansat. Du bemærker, at dine salgstal er begyndt at falde og du vil gøre noget for at inspirere dit salgsteam til at forbedre deres indsats.
Du overvejer at tilbyde en kontant bonus, men beslutter hurtigt, at en rejseoplevelse er mere tilbøjelig til at resonere med hele teamet og inspirere dem til at lave flere salg.
Du sætter nye spekulative, men opnåelige salgsmål og annoncerer en gratis firmarejse til Den Franske Reviera, for alle der opnår dem. Incitamentsrejseprogrammet motiverer med succes dit team til at stræbe efter flere salg og dine indtægter begynder at forbedres.
4. Kundefastholdelse
Incitamentsrejser kan ligeledes bruges til at cementere relationer med loyale og højtbetalende kunder. De sødner det professionelle forhold og tilbyder et incitament for kunden til fortsat at handle med dig.
Disse er normalt luksusrejser, med masser af tid til at slappe af, udforske og nyde unikke oplevelser.
Eksempel: Du ejer en virksomhed, der leverer catering til firmaarrangementer. En af dine kunder, en stor eventplanlægger, har benyttet dine tjenester i lang tid og du vil give dem en grund til at fortsætte samarbejdet.
Du beslutter at skabe et incitamentsrejseprogram. Hver gang eventplanlæggeren booker dit cateringfirma, optjener de point, der senere kan indløses til en incitamentsrejse. Dette kunne være en skitur i De Østrigske Alper eller en vinrejse til Sydfrankrig.
Hvad er målet med dit rejseincitamentsprogram?
Det er let at se, hvorfor incitamentsrejser ofte forveksles med en gratis ferie. Når alt kommer til alt, er incitamentsrejser designet til at være ønskværdige og forstærke visse adfærd.
De ville ikke fungere, hvis rejseplanen var propfyldt med møder, produktdemonstrationer og arbejds-sessioner.
Så når du designer dit rejseincitamentsprogram, skal du overveje dine ønskede resultater. Vil du opmuntre dine topkunder til at købe mere hos jer? Har dine nye medarbejdere brug for hjælp til at smelte sammen med resten af teamet?
Når du har svarene på disse spørgsmål, kan du planlægge en rejse med en rejseplan, der understøtter dine mål.
Psst... Vi hjælper dig gerne gennem hele processen, så du kan spare en masse tid og hovedpine.
Relaterede artikler
Få et tilbud
Udfyld formularen herunder og få hurtigt og enkelt et uforpligtende tilbud på jeres næste firmarejse.